// Meest gestelde vragen
Alle meest gestelde vragen op één plek.
Natuurlijk kan het zo zijn dat u een vraag heeft over onze service of ons bedrijf zelf. Daarom hebben wij de meest gestelde vragen voor u op een rij gezet!
Veel moderne auto’s hebben daarvoor een indicator op het dashboard. Er gaat een lampje branden of de boordcomputer geeft aan hoeveel kilometer u nog kunt rijden tot de auto onderhoud nodig heeft. Misschien hangt er een kaartje van de garage in de auto waar op staat bij welke kilometerstand of op welke datum de auto uiterlijk een beurt moet hebben. Is dit niet het geval dan staat er meestal een onderhoudsschema in het instructie- of onderhoudsboekje dat bij de auto hoort. U kunt dan op basis van de huidige kilometerstand bepalen wanneer de auto een beurt moet hebben.
Een servicebeurt of onderhoudsbeurt verschilt per merk en per type.
Er zijn wel een aantal punten die bij de standaard onderhoudsbeurt van alle merken en types overeenkomen:
- Verversen van motorolie
- Vervangen van het oliefilter
- Controleren en bijvullen van de niveau’s van de remvloeistof, de koelvloeistof, het ruitensproeierreservoir en de stuurbekrachtiging.
- Ruitenwissers en –sproeiers op werking controleren
- Controleren van bandenspanning inclusief reserveband
- Staat van remsysteem
- Dikte van de remblokken, kunnen alle delen vrij bewegen, zit er niets vastgeroest
- Dikte van de remschijven, roestvorming
- Werking van de handrem
- Werking van de voetrem
- Staat van de remleidingen, beschadiging, roest, lekkage
- Controle van chassis/carrosserie op roest
- Smeren van portierscharnieren
- Controleren/afstellen van speling van koppelingpedaal
- Staat van brandstofleidingen, controle op lekkage
- Lekkage van motor of versnellingsbak
- Speling op wielophanging en algehele staat hiervan, inclusief de rubbers en stofhoezen.
- Staat van de banden, beschadiging, profieldiepte, onregelmatige slijtage, scheurtjes
- Verlichting, werking, afstelling koplampen, beschadigingen van het glas/kapjes
andere accessoires: werking controleren.
Ook dit is weer per auto verschillend. De kleine beurt is standaard periodiek onderhoud na een interval van bijvoorbeeld 20.000 km of 1 jaar, wat het eerst bereikt wordt. De interval verschilt ook per auto. Een vaste omschrijving van de grote beurt bestaat niet. Het is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” of standaard onderhoudsbeurt met extra werkzaamhheden.
Zo schrijft een fabrikant bijvoorbeeld voor dat bij 60.000 km naast het standaard onderhoud ook de bougies en het luchtfilter moeten worden vervangen. En dat na 80.000 km de remvloeistof en de koelvloeistof ververst dienen te worden. En bij 120.000 is dan bijvoorbeeld de distributieriem aan de beurt.
Het luchtfilter zorgt ervoor dat er geen stof, vuil, zand en dergelijke via de luchtinlaat in de motor terecht kan komen. Een verstopt luchtfilter kan ervoor zorgen dat er minder lucht in de verbrandingsruimte van de motor terechtkomt. De motor kan minder goed ’ ademhalen’.
De motorolie zorgt onder andere voor smering en koeling van de motor. Ook neemt de olie als het goed is vuil op dat in de motor rondzweeft, zoals verbrandingsresten en metaaldeeltjes die door slijtage vrijkomen. Het oliefilter filtert deze er zoveel mogelijk uit. De kwaliteit van de olie kan achteruitgaan, waardoor de olie minder goed smeert, met alle gevolgen van dien.


